"Kõik" mootori õlidest, mida peaks teadma

Siia kogunevad õpetused/juhised omegate kohta. Nii ka võõrkeelsed
Vasta
Kasutaja avatar
Martink91
Klubiliige
Postitusi: 2155
Liitunud: 24 Dets 2012 14:00
Auto: 3.0DTI 3.5 Bi-turbo
Asukoht: Keila/Tallinn
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 6 korda

"Kõik" mootori õlidest, mida peaks teadma

Postitus Postitas Martink91 » 22 Okt 2018 04:14

Kuna hiljuti oli siin küsimus, et kes millist mootoriõli kasutab, siis pean oluliseks siin väikest selgitustööd teha õlide ala. Seda enam, et ma olen hiljaaegu omandanud olulisi teadmisi.

Kindlasti jääb antud postituses midagi olulist märkimata, kui kellelgil on midagi täiendada, siis ma lisan selle hiljem juurde

Aga alustame kõige kõige algusest, ehk kõigepealt õli eesmärkidest.

Õlil on kolm põhilist eesmärki
1)õlitada tihendeid- õliga kaetud tihend tihendab paremini, kui kuiv materjal, lisaks kestab tihend kauem.
2)vähendada hõõrdeid- teatavasti ükski pind ei ole täiuslikult sile. Mikroskoobi all on näha nii töötlemis kui ka loomulikust kulumisest tulenevaid materjalide pinna tekstuuri. Seal võivad olla sees vaod, sooned, pind võib piltlikult öelde mikroskoobi alla välja näha nagu sahara kõrb. Õli täidab need konarused ja õõnsused.
Omades kahepoolset õlikihti hakkab õli ise enda sees veerema. Kujutage ette pallimerd. Õli on umbes samas situatsioonis. Kus õli molekulid(pallimeres pallid) veerevad vabalt üksteist mööda. See vähendab või lausa välistab detailide kulumise, kuna mootoris liikuvatel detailidel puudub omavaheline mehhaaniline kokkupuude. Mootoril on muidugi sees loomulik kulumine, kuid seda põhjustavad mootoriõlisse sattunud abrasiivsed osised- tahm-metallitolm ehk nendest tulenev erosioon.
3)Juhtida mootorist eemale soojust- Tänapäevastel automootoritel on kõigil küll olemas veesärk, mis jahutab silindrite ümbruses olevat pinda, kuid mootoris sees on palju detaile, kuhu jahutusvedelikku suunata ei saa. Õli käib siis läbi nende detailide olevate kanalite. Kuna detailid on kuumad, siis õli soojeneb nendega kokku puutudes jahutades detaile. Nii normaalse gravitatsiooni mõjul kui ka soojenemisel vedeldumisel vajub õli allapoole, kus ta jõuab karterisse. Väiksemate mootorite puhul ongi karter koht kus õli jahtub. Karteri välispind on otseselt auto all olevate õhuvooludega seotud, ning soe õli annab oma soojusenergija üle jahedamale karterile, mis omakorda annab soojuse edasi temast mööda minevatele õhuvooludele. Suurema mootoritega autodel on aga olemas eraldi õlijahutus süsteem, mille puhul õlipump võtab karterist kuuma õli, suunab ta eraldi jahutisse, peale mida läheb külm õli mootorisse oma tööd tegema.

Ajaloost

Esimesed mootoriõlid olid täis mineraalid, rapsi- või oliiviõli või midagi sarnast väga naturaalset, sellest ka nimetus mineraal õlid.
Sünteetilised õlid tulid hiljem, kui peamiselt naftabaasil toodetud saadustest hakati tootma õlisid- Aineid, mida looduses loomulikul kujul ei esinenud.
poolsündid on siis segud mineraal ja sünteetilistest ainetest.

Tehniliselt. Mida tähendabavad numbrid ja tähed õlipurkidel? 5w-30 LL näiteks?
Kõigepealt termin viskoosus- Eki seletab seda nõnda „(< as viskoosne); FÜÜS vedeliku v. gaasi sisehõõrdumist iseloomustav suurus. Õli, nafta viskoossus. Vere, piima viskoossus. Tõrv on suure viskoossusega. Vibreerimisel väheneb betoonisegu viskoossus. Dünaamiline, kinemaatiline viskoossus. Viskoossust mõõtma.“
Ehk siis viskoosus iseloomustab seda kui vedel õli on. Mida suurem viskoosus, seda paksem on vedelik, ehk seda vähem ta voolab.
„5w“, öeldakse ka 5winter, näitab õli sama viskoos väärtust külmal temperatuuril, ei ole tegelikult seotud tavega.

25w -5°C
20w -10°C
15w -15°C
10w -20°C
5w -25°C
0w -30°C ja madalam

„30“, õli viskoosus soojal temperatuuril

Viskoosus @ 100°C
cSt SAE tähis
16.3 - 21.9 ........50
12.5 - 16.3 ........40
9.3 - 12.5 .........30
5.6 - 9.3 ...........20
Vähem kui 5.6 ....10

LL- LongLife, ehk pika vahetusvälbaga õli. Neid lisa termmineid on palju ja ma ei hakkagi igaühe juures siin täna peatuma.

Kes teevad õlisid? Maailmas on palju ettevõtteid/riike kes pumpavad naftat. Neist vaid käputäis rafineerivad naftat, ehk jagavad erinevateks saadusteks- petroolium, bensiin, diisel, masuut jpm.
Neist veel vähem toodavad konkreetselt õli(ettevõtete arv pole mulle teada).
Lisaks toodavad õlilisandeid maailmas ainult 4 ettevõtet. Näiteks British Petroleum, Exxon, Lukoil, ja neljas mulle hetkel ei meenu. Õlisid ei tooda Mobil, castrol, boch, motul, comma, nimekiri on lõputu. Ja kohe päris kindlasti ei tooda õlisid sellised ettevõtted nagu mecedes, bmw, nissan või mis iganes bränd.
castrol, motul vms. on ettevõtted, kes segavad õlidesse lisandeid, mida toodavad maailmas 4 ettevõtet. Vastavalt algõlidele ning lisanditele, neid segades ning erinevates kogustes erineva kokteiliga on võimalik muuta õlide omadusi. See on see, mida müüvad nimetatud ettevõtted.
BMW või mercedes kallid õlid on ainult pakend. Pakendi sees on kellegi partnertootja kokteil. Nii et järgmine kord, kui lähete oma ülikallise mercedesesse esinduse õli ostma, mis on väga kallis(L hind võib vabalt olla mitusada €), siis tasuks eeltööd teha ja seda sama õli osta jaekaubandusest.
Kuidas aga saada teada, mida esindus kasutab? Lihtne, tuleb küsida neilt toote kemikali ohtus ja hoiustamis dokumente. Nad küll keelduvad sellest, kuid nad on kohustatud seda väljastama, kui te neilt õli osta soovite. Enne ostmist peab olema võimalik tootega tutvuda sh. ohutus ja hoiustamisnõuetega. Kui te olete teada saanud, millistele nõuetele teie õli peab vastama, siis pange info kõrvataha ja selle sama infoga lähete poodi ja saate õige õli sealt samast kätte.

Nüüd siis tootja vastavusest.
erinevatel sõidukitootjatel on nõuded, millele nende seadmetes kasutatav õli peab vastama, olgu see siis temperatuuri taluvus, vahutamine, märgumine, voolavus. Tootja vastavusi on tohutult palju.
Tootja vastavus tähendab seda, et antud õli võib olla paremate näitajatega, kuid ei tohi olla halvem.

Võtame hästi lihtsa näite- automaatkasti õli dexron III h. Seda õli kasutan mina oma sõiduki roolivõimu süsteemis ja automaat käigukastis.
dexronil on mitmeid tähiseid-D, E, G, H , II/III/IV tähendab põlvkonda.
dexron III H kasutan, kuna see vastab minu sõidukitootja vastavusele. Minu opeli puhul kasutabki opel vastavust Dexron III H. Kuid näiteks volvol on sama õli puhul VOLVO 97341, mersul- MB 236.9,
Zfil- ZF TE-ML 20B. Jällegi neid vastavusi on äärest ääreni ja kõiki nimetama ei hakka.
Toote vastavus ei tähenda aga, et kõik tootjad oma dexronIII h tähisele sõidukitootjate vastavust saavad. Erinevalt tootjast võib see vabalt varieeruda. Ehk siis minnes poodi ostma endale uut õli, oleks kõige õigema tulemuse saavutamise vaja üle vaadata, kas ostetav õli vastab ka teile vajalikule tootja vastavusele. Kulunud sõlmede puhul on see muidugi vähetähtis, aga olukorra selgitamiseks on info oluline.

Tootja vastavus tähendab seda, et sõiduki tootja on kasutanud tootmisel materjale ning arvestanud kulumisi ning lõtke, paisumistegureid jms. just mingite omadustega õlidega kõige paremini sobivaks.
Dexroni tähtedest tulenevaid omadusi saab lugeda täpsemalt siit https://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON

Ma usun, et kõik mõistavad et dexron II on vanem põlvkond kui dextron III, ning uuemal põlvkonnal on paremad omadused kui vanemal, ning kasutada tuleks seda, mida tootja soovitab. Kuid kas on hea kui panna dexron III nõudvasse süsteemi hoopis dexron IV, ehk veel uuemat põlvkonda?

Vastus on ei. Ta ei ole küll halvem, aga ta ei tee midagi paremaks.
Parem õli ei paranda tekkinud kahjustusi, parem õli võib-olla vahutab vähem, kõrbeb vähem põhja, tekitab vähem sadet, kuid need omadused pole vajalikud, kui vanem põlvkond suutis oma ülessannetega hästi hakkama saada.
Ütleme teistpidi. Kui näitex dexron III hakkab keema näiteks ütleme 150 kraadi juures, aga IV puhul on see keemis punkt viidud 170 juurde(ma ei tea tegelike suuruseid, lihtsalt toon näiteid), siis olukorras kus käigukastis oleva õli temperatuur ei tõuse kunagi üle 80 kraadi on kallima õli kasutamine täiesti perspektiivitu. Vanema põlvkonna õli saab ideaalselt endale seatud temperatuuriga hakkama.
Uuema või parema õli valik on vajalik siis, kui süsteemis on toimunud muutused, mille tõttu tehasepoolne õli enam ei sobi, näiteks mootorit on forseeritud, mille tõttu eraldub rohkem soojust vms. Harva juhtub ka olukordi, kus on olnud tehasepoolne praak ning edasiste probleemide vältimiseks tuleb kasutada uuemat õli.


Millist õli siis lõpuks ikkagi valida?

Kui te olete leidnud oma sõiduki tootjapoolsete kriteeriumitele vastava õlid, ning nende vahel valite, siis võite võtta vabalt kõige odavama tundmatu nimega brändi.
Need nõuded, mis toote etiketil kirjas on, on minimaalsed, millele nad kindlasti vastavad. Õlid võivad olla muidugi tootjate vahelises võrdluses veidi erinevad oma mingitelt omadustelt. Aga nad kõik on minimaalselt see klass, mis on etiketil märgitud.
Toome meelevaldse näite. Castrol ja siis mingi ABT oil näiteks. Mõlemad on poes riiulil kõrvuti, mõlemal on sama markeering ja samad tootja vastavused. Castrolil on hind kallis, ABT väga odav. Seal võib olla situatsioon, et castrol tahtis teha paremat õli, aga partii läks aiataha. Ütleme nii, et tahtsid teha dexron IV klassi õli, aga midagi läks keemikutel tehases aiataha ja nüüd on purgis hoopis dexron III sertifikaatiga kokteil. See on üks asi, miks õli on kallis, nad tegid natukene parema õli(parema õli tootmine läks ka kallimaks), kuid õli siiski ei pääsenud dexron IV testis läbi ning müüvad seda õli pähe, mille tingimustele toode vastab. Kallim õli võib parem olla, kuid nagu mõned read eespool selgitasin- paremad omadused võivad olla ebavajalikud. Muidugi maksab õli puhul ka bränd ja brändi ostavad need, kellel puuduvad teadmised olukorrast, kellel müügimees saab kõike rääkida ja kes ei usalda tundmatut.
53917831 Diagnost
võtmed viewtopic.php?f=23&t=13081
kasutatud varuosad viewtopic.php?f=23&t=10487
tööriistad viewtopic.php?f=49&t=13534

Kasutaja avatar
raudpats0
Klubiliige
Postitusi: 1953
Liitunud: 19 Sept 2007 18:59
Asukoht: Tartu
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 4 korda

Re: "Kõik" mootori õlidest, mida peaks teadma

Postitus Postitas raudpats0 » 22 Okt 2018 09:28

jutt õige ja arutamisele ei kuulu
Kes tänasid kasutajat raudpats0 selle postituse eest:
JS
119BDD-110kw automaat caravan 2002a
106 kw manuaal sedaan 2003
op-com , autocom

tel: 58162851

Vasta